Welkom
Vrije tekst pagina
VBS de Boomgaard maakt sinds oktober 2020 gebruik van de app. Zij zochten op dat moment (in alle hectiek van corona) naar een vlotte en laagdrempelige manier om met ouders in contact te blijven. Precies op dat moment werd Pascal, directie VBS de Boomgaard, door ons benaderd per mail. Vanaf dat moment ging het balletje rollen.
“Ik heb gereageerd op de mail, waarna wij een fysiek kennismakingsgesprek gepland hebben. Dat was eigenlijk een hele vlotte babbel. Het voelde niet als een zuivere verkoper, maar een gesprek met iemand die het product ook wel echt kende. Dus het was op een hele menselijke manier.”
VBS de Boomgaard begon met hun app midden in een hectische periode in verband met het coronavirus. Geen fijne, maar wel een perfecte periode om de meerwaarde van een app te testen. Volgens Pascal heeft de app toen ook echt zijn dienst bewezen.
“Door de app konden we toch vlot blijven communiceren, ondanks fysieke communicatie niet mogelijk was. We merken ook dat we bijna alle ouders daarmee bereiken. Dat is met een mail ook, maar dat is toch wat vluchtiger. Een afgesloten app van de school, is de manier om 99% van de ouders te bereiken.”
Pascal geeft aan dat ouders de school zeer dankbaar zijn voor deze manier van communiceren. Daarbij zegt hij dat dit alleen nog maar verbeterd gaat worden door de app nog scherper in te gaan zetten.
“Ouders zijn ons nu heel dankbaar, dat wij altijd zeer adequaat hebben gecommuniceerd. Met name in het afgelopen jaar waarin er constant geschakeld moest worden. Dan is het handig dat je ouders ieder moment van de dag kan bereiken, bijvoorbeeld direct na een perscommunicatie. Dat heeft ons heel erg ondersteund. Ik kon nu bezig zijn met de inhoud en communicatie en het secretariaat met de vorm en het versturen.”
Op de vraag of de introductie van de app voor veel vragen zorgde, reageerde Pascal met ‘nee’. Voor veel ouders was het direct duidelijk hoe de app werkte, waardoor direct starten mogelijk werd.
“We hebben ouders opgevolgd om hen te helpen met alles te installeren. Echter was dit bij slechts 5% van alle ouders nodig. Voor de rest was het direct duidelijk. Op dat vlak merkte ik ook dat het heel laagdrempelig is, ook voor ouders. Ik ontvang regelmatig spontane berichtjes en complimenten over dat ze het makkelijk vinden.”
Uit de cijfers en een gesprek met Pascal blijkt dat de bouwsteen ‘persoonlijke inbox’ en de functionaliteit ‘pushberichten’ favoriet zijn. Deze worden met name gebruikt voor herinneringen, mededelingen en het delen van de nieuwsbrief. Met het delen van foto’s en video’s willen zij nog actiever aan de slag.
“Leraren sturen zelf steeds vaker een pushbericht als korte reminder. Bijvoorbeeld “Let op! Vergeet de zwemkleding niet, we gaan morgen zwemmen.” Dit sturen zij naast de reguliere berichten hierover. We merken hierbij ook dat minder kinderen bepaalde zaken/ spullen vergeten.”
Pascal omschrijft de samenwerking met ParentCom als professioneel en met een vlotte service. Zo benoemt hij dat als er problemen zijn deze adequaat worden opgelost en de bereikbaarheid goed is.
“Jullie zijn een redelijk grote firma, maar er zijn nooit lange wachtrijen en wachttoontjes. Op dat vlak worden we dan ook altijd vlot geholpen. Dus professioneel in omgang en een vlotte service.”